Balkan roadtrip dag 1

28 juli 2018 - Grieskirchen, Oostenrijk

Tien uur in de auto
Zo, dat was pittig. Vannacht werd in NL de heetste temperatuur ooit gemeten. Je begrijpt, ik heb geen oog dicht gedaan en net als ik dat wel deed, deed de Julius het niet. Om zes uur stond ik al witte bolletjes met -zo goed als- gesmolten boter te smeren. Daarop ging een lekkere Hollandse plak Maaslander! De vakantie is begonnen.

Omdat ik wist dat het zeker tien uur zou duren voordat we in Oostenrijk aan zouden komen én omdat ik ruk geslapen had, lukte het heel goed om te slapen. De Julius lukte dat ook; die had namelijk even ruk geslapen. Onderweg hadden we nog even pech, maar zelfs met pech kwamen we om de verwachte tijd aan in Grieskirchen.

When in Grieskirchen
Een typisch Oosterijks dorpje met één kerk en een bierbrouwerij. Precies goed voor een paar uur en lekker dat het goedkope hotel zo centraal ligt. Het is etenstijd, dus we ploffen neer bij de eerste beste eettent waar veel mensen op het terras zitten. Nietswetend bestellen ze Wienerschnitzels en ik bestel een kalkoenfilet met groenten en kaas. Niet - normaal - lekker. Een sterrenrestaurant is er niets bij. We krijgen bij onze schnitzel van die Duitse, zure salade en ik had wat rijst. De rest had aardappelen. Nooh! We rekenen €61,- af en dat is inclusief mijn dessert en onze drankjes. Het geld meer dan waard.

Di mama
Had ik al verteld dat mijn moeder mee is? Ja, ja, ze reist mee tot aan Zenica en daarna reizen wij door. Martijn vindt het helemaal mooi: ‘’Ik ga met schoonmoeder heen en kom zonder schoonmoeder terug.’’ zegt hij (nu iets te vaak). Het is gezellig met haar. De Julius vindt het ook helemaal leuk dat ze mee is.

Sesamstraatbedtijd
Direct na het eten lopen we, uit beschaafdheid lijkt wel, nog een rondje om die kerk waarna we weer naar het hotel gaan. ‘’Ik vind het zonde dat we zover gereden zijn om maar een nachtje in dit dorpje te zijn, mam.’’ Nou, ik niet Julius en we zijn hier omdat het te ver is om in een keer naar Zenica te rijden. Daar gaan we morgen naartoe, dus oogjes toe.